Rabu, 15 Desember 2010

ANDAIKAN DAPAT BERGELAR SHOLEHAH

WANITA YG DI SAYANGI

Adalah pencipta tuhannya…yg mengalir cinta,takut dan harap…yg menguasai perjalanan penghidupannya,dari waktu ke waktu…dari hari ke hari…sehingga perjalanan di antara…jasad dan nyawanya berakhir..

WANITA YG DI RINDUKAN

Yg menutup auratnya….dari pandangan mata ANJABI..kehormatan dirinya menjadi mahal nilainya,di sanjung tinggi,penduduk langit dan bumi..

WANITA YG DI IMPIKAN

Adalah yg mendekatkan,hati yg telah jauh kepada Ar-Rahman Ar-Rahim disaat orang lain di lenakan kebendaan.

WANITA YG DI KASIHI

Yg bersyukur dgn apa adanya,yg bersabar pada yg tiada,cinta pada hidup yg sederhana,yg tdk bermata kebendaan..

WANITA YG DI SUKAI

Menjadi dia pada dirinya sendiri,menjadi pelita utk putra putrinya yg bakal dilahirkannya utk menyambung perjuangannya di belakang hari… Tidak banyak syarat yg di kenakan oleh islam utk seseorang wanita utk menerima gelar sholehah dan seterusnya menerima pahala syurga yg penuh kenikmatan dari Allah subhanahuwata’ala.. Mereka hanya perlu memenuhi 2 syarat yaitu: 1.Taat kepada Allah dan Rasul-NYA. 2.Taat kepada suaminya.

Berikut ini antara lain perincian dari dua syarat di atas:

(1)Taat kepada allah Ta’ala dan Rasul-NYA.

Bagaiman taat kepada Allah?? -Mencintai Allah swt dan Rasulullah saw melebihi dari segala-segalanya. -Wajib menutup aurat. -Tidak berhias dan berperangai seperti wanita jahiliah. -Tidak bermusafir atau bersama dgn lelaki dewasa kecuali ada Mahromnya. -Sering membantu lelaki dlm perkara kebenaran,kebajikan dan takwa. -Berbuat baik kepada ibu dan bapa. -Senantiasa bersedekah baik dlm keadaan susah ataupun senang. -Tidak berkhalwat dgn lelaki lain. Bersikap baik dgn tetangga.

(2)Taat kepada suami.

-Memelihara kewajiban terhadap suami. -senantiasa menyenangkan suami. -Menjaga kehormatan diri dan harta suaminya selama suami tiada di rumah. -Tidak cemberut di hadapan suami. -Tidak menolak ajakan suami utk tidur. -Tidak keluar tanpa seijin suami. -Tidak meninggikan suara melebihi suara suami. -Tidak membantah suami dlm kebenaran. -Tidak menerima tamu yg di benci suaminya. -Senantiasa memelihara diri,kebersihan fisik,kecantikan hati dan jiwa serta rumah tangganya.

Tidak ada komentar: